donderdag 7 juni 2012

Enquete over SOA-tests

In de zijlijn van mijn blogje zet ik enquetes, zodat ik ook een beeld van mijn lezers krijg, en honderd dagen geleden was dat een enquete over hoe lang het geleden was dat mijn lezers een SOA-test hadden gedaan.

Hoeren moeten eigenlijk elke twee maanden testen. Wehttp://www.blogger.com/img/blank.gif hebben een hoop verschillende partners, en we moeten onze verantwoordelijkheid nemen. Als we besmet zijn kunnen we zo een boel mannen besmetten. Gelukkig houdt het condoom bijna alles wel tegen, maar je weet toch maar nooit.

Gewone mensen die zijn sneller goed, maar eens per jaar testen is aangeraden voor iedereen die seksueel actief is. Als je in een ijzersterk huwelijk zit zal dat niet zo uitmaken, maar veel mensen gaan toch vreemd, en lang niet iedereen zit in een huwelijk. Als je het niet zo nauw neemt met condooms, zal je nog vaker moeten testen.

Ik schreef hier al eerder over SOA's, en ik heb er vaker opmerkingen over gemaakt, het is iets dat ik belangrijk vind. Ik zou me er zelf ook veiliger bij voelen als mensen regelmatig zich lieten testen. Dat is voor iedereen goed.

Je bent zelf veiliger, want je kan op tijd iets laten doen aan ziektes die anders grote blijvende problemen kunnen veroorzaken. Dat is ook goed voor de verzekeraars, en voor de zorg, die anders opgezadeld worden met de kosten van je ziekte als het uit de hand gelopen is. En je sekspartners hebben meer veiligheid als jij je op tijd laat testen.

De uitslag van de enquete valt me daarom heel erg tegen.

Minder dan een maand:47 (5%)
1-3 maanden:43 (4%)
3-12 maanden:72 (8%)
1-2 jaar:42 (4%)
2-5 jaar:38 (4%)
Meer dan 5 jaar:60 (6%)
Nog nooit getest:594 (66%)

Dat laat dus zien dat negen procent van de mensen voldoen aan de eisen die je aan hoeren mag stellen, en ik hoop ook erg dat al mijn collegaatjes daarbij horen! Zeventien procent van de mensen voldoet aan de aangeraden jaarlijkse test. Dat valt al erg tegen. Mensen die slordig zijn, en het wat jaartjes laten liggen, daarmee komen we bij vierendertig procent.

Twee derde van mijn lezers heeft zich nooit laten testen. Wat dom! Testen doet geen zeer, is meestal gratis, en het zorgt voor veiligheid! Ga je laten testen! Doe niet zo onverantwoordelijk! Het is je gezondheid, en de gezondheid van andere waar je op moet letten! Ik vind het erg hoor!

11 opmerkingen:

Ilse zei

Leest het nog eens door. Er staan nogal wat fouten in ;). Ik ben van plan om me te laten testen. Maar het is heus niet altijd gratis. Alleen als je tot de risicogroep behoort (als hoer dus, of als homo of als jongere tot 25).

Anoniem zei

inderdaad. als huis tuin en keuken volwassene zul je daarvoor langs je eigen huisarts moeten, die gaat vragen 'waarom? huwelijkscrisisje?'

Anoniem zei

Ik heb niet eens alles gelezen maar ben geen hoer maar wel bewust van risico's en me al vaker laten testen...dat HOORT ZO! Het is wel gratis...bij de GGD of bij je huisarts mag het ook. Dan nog, wat maakt dat uit...gaat om jouw gezondheid en verantwoordelijkheid naar je (toekomstige) partners. Zelfs als mijn ex en ik hadden getest samen en het was uit deed ik nog een test...je weet dan pas 200% zeker. Ik schrk altijd hoe weinig mensen het doen en ook als ik er bij partners op aandring...ze doen het dan wel maar toch...is niet iets wat als normaal wodrt bechouwd en ik vind al heb je maar met 1 partner onveilig sex is het al goed om te doen. Je kunt het NIET zien aan iemand...en soms denkt iemand dat hij niks heeft maar is het wel zo...

Anoniem zei

Trouwens...Zondares...

Ik vind leuk je blog te lezen.

Ik heb geen haat naar hoeren...ik heb altijd medelijden. Ik haat juist de mannen die er naartoe gaan omdat ik van mening ben dat een hoer beschadigd is en ze het hierdoor doet...dus eigenlijk misbruik maken van de vrouw...

Best wel eens heftige discussies met mijn vriend. Hij denkt dat sommige het wel leuk vinden om te doen...

Nu dus mijn vraag aan jou...heeft hij gelijk en ik een verkeerde mening dat het vrouwenmisbruik is en je als man weinig respect voor vrouwen hebt als je er heen gaat?

Misschien denk ik ook wel te zwart-wit... Ik heb in ieder geval wel respect voor jou...ik denk dat het soms heel moeilijk kan zijn voor je. Zelf veel vervelende ervaringen gehad met mannen en dat gevoel vond ik verschrikkelijk....hopelijk zie ik het verkeerd en heb jij dat niet met je werk...

esucard zei

misschien zijn veel lezers hier drooggeilers: alleen maar kijken.
Dan hoef je je niet te laten testen

Anoniem zei

Nou precies. ik heb ook ingevuld nog nooit en ik ben veel te lelijk om vreemd te kunnen gaan. Als ik een lekker wijf kon versieren dan verdeed ik m'n tijd hier niet voor de vieze verhaaltjes.

Anoniem zei

Zo'n soa-test is natuurlijk beter dan niks, maar het biedt toch ook een beetje valse zekerheid, vind je niet? Er wordt namelijk niet overal op getest.

Joris zei

Beste Zondares,

Ik vind je stuks altijd erg goed maar je maakt hier een vergissing een soa-test is NIET altijd gratis: zo is te lezen op: http://www.soaaids.nl/persoonlijk_advies/veel_gestelde_vragen
"Soa-onderzoek behoort tot de normale gezondheidszorg.
Wie zich via een huisarts laat testen op soa, moet die kosten bij de zorgverzekeraar declareren.

Sinds 1 januari 2008 heeft iedereen boven de achttien jaar een verplicht eigen risico in de zorgverzekering. Vanaf 1 januari 2012 is dat eigen risico 220,- euro per jaar.

NB! Als je dat eigen risico van 220,- euro nog niet hebt voldaan, kan je dus een rekening voor de test krijgen! "

Even voor de volledigheid!

Zondares zei

Ik zeg ook niet dat het altijd gratis is, maar als je zoekt kan je nog wel gratis SOA-spreekuren vinden hoor. En het is niet duur voor wat je krijgt.

Valse zekerheid, nee hoor. Je krijgt het beste wat er te testen valt. Je weet anders helemaal niets, en dan kan je ook niet gaan behandelen. Je kan niet volmaaktheid eisen in het tijdelijke, volmaaktheid is aan de Heere.

Anoniem zei

Toen ik nog hoer was liet ik me eigenlijk te weinig testen - foei! Nu heb ik een jaar een relatie en ben daarbinnen twee keer getest. Lijkt me prima!

Unknown zei

Door HIV is alle seks met niet geteste personen Russische roulette (ook al kunnen ze je leven nog zo lang rekken, het blijft dodelijk)
Co.