maandag 6 mei 2013

Boter op mijn hoofd

Ik wou vandaag eigenlijk het stukje, wat ik allang beloofd had, over loverboys en hoe dat nou echt werkt gaan schrijven. Daar zit namelijk een hoop achterbaksheid in die mensen liever niet zien. En het heeft een grote naam in de samenleving gekregen. Maar het ging toch niet lekker. Ik kan dat stukje niet publiceren met een opgeheven hoofd als ik niet eerst even zelf mijn hand in eigen boezem steek.

Het zit me al een hele tijd dwars, en met de ingezonden stukjes van Puttana de laatste tijd moet ik er nou echt eens een keer wat over schrijven. De beeldvorming over prostitutie is namelijk ook voor een stuk door onszelf verkeerd gedaan, en ik heb erover zelf ook boter op mijn hoofd. Ik vind het niet leuk om er zo over te denken, maar het is wel waar, en we moeten ook naar onszelf kijken, en dat is ook zo voor mij.

We willen als business graag worden behandeld als volwassen vrouwen die voor onszelf kunnen denken. We worden genegeerd omdat niemand ons zelf serieus neemt. We protesteren daar wel tegen, maar zoals Puttana al zo duidelijk schreef, we werken niet samen om dat beeld te veranderen. Maar helaas hebben we wèl metzijnallen het verkeerde beeld naar voren geschoven, en dat mogen we niet langer doen.

Ik heb wel eerder geschreven over de meiden uit het buitenland die vrijkomen van de Belasting en de politie als ze maar zeggen dat ze slachtoffer van mensenhandel zijn. Dat is een groot probleem, en dat geeft een verkeerd beeld. Het is wel heel erg lui van me als ik nou ga zeggen dat het àllemaal van die buitenlandse meisjes afkomt, want dat is gewoon niet waar. De Nederlandse meiden hebben er ook flink wat mee te maken gehad.

Het idee dat er veel kwetsbaarheid en slachtoffers in de prostitutie zitten is al heel erg oud, en ik wist toch toen ik begon ook al wel dat die perceptie er was. We zijn allemaal gewoon meisje geweest voordat we begonnen, dus dan geloof je wat de rest ook gelooft. Ik heb mezelf er nooit bijgeteld, maar voor ik een poos had gewerkt had ik het idee zelf ook wel. Het is een verkeerd idee, waar we allemaal wel van weten omdat we het zelf ook hebben gehad.

Je weet dus vanaf het begin al wat er leeft bij de mensen over je werk, en het is zó makkelijk om opin te spelen. Je probeert toch een poppetje te zijn in het begin, als je nog denkt dat mannen dat het geilste vinden. Een teer poppetje past in het hoofd van een klant eigenlijk niet goed bij het werk, dus moet er wel een triest verhaal achterzitten. Dat vullen ze zo voor je in, en je gaat daar makkelijk in mee.

Het is iedere keer makkelijker. Zo'n vent denkt een tragisch verhaal van een verloren zieltje bij je, en je kan zomaar daarin meegaan, en hij wordt supergeil. Het is voor een jonge meid toch al aantrekkelijk om een verloren ziel te spelen, ook als ze niet in het werk zit. Het past een beetje bij de leeftijd. Je wil aandacht, en je doet vooral een beetje moeilijk om die aandacht te krijgen. Toen ik jong was had je net dat de Alto's overgingen naar de Goths, en dat was juist die manier om te laten zien dat je een verloren ziel was.

Je wentelt je makkelijk in die tragische rol hoor. Het voelt alsof je heel filosofisch bent, en je kan je lekker een echte overlever voelen. Zelfs als je het niet tegen de klanten doet is het lekker, en dat weet ik heel goed. Lekker vinden dat je aan de rauwe zelfkant van de samenleving zit is een kick, zolang het maar niet ècht wordt. Daarna is de lol er wel af. Dan moet je volwassen worden, en dat onvolwassene gaat dan eerder in de weg zitten.

Dat onvolwassene werkt alleen maar door. Want er zijn heel veel mannen die daar dominant van worden, en de meeste mannen zijn niet vaak genoeg dominant, en die lusten er dus wel pap van. En als je daar als meisje ook nog de smaak van te pakken krijgt is het natuurlijk helemaal iets wat een eigen leventje gaat leiden. Voordat je het weet ben je een hele rol op je gaan nemen, omdat jij en je klant er allebei een kick van krijgen.

Ze hoeven niet altijd dominant te worden. Er is ook een hele grote groep die juist beschermend wordt, en heel erg medelijden met je krijgt. Die worden extra lief, en gaan je verwennen en heel dik tippen. Als je tragisch bent, worden mannen zalig beschermend. Ze verwennen je als een prinsesje! Ze hebben respect voor je, want slachtoffers krijgen nou eenmaal respect.

Er is nog een andere soort van beschermend, waarbij ze je niet zielig vinden, maar juist je op het rechte pad willen zetten. Als je dat verkeerd aanpakte kreeg je een preek dat je niet in deze gevaarlijke baan moest blijven. Dat hielp niet met het werk, en de klant was je dan kwijt. Maar als je het goed deed, dan kreeg je hem aan het denken dat je door omstandigheden het werk wel moest doen. Dan ging hij meer proberen om je praktisch te helpen, en bij de meeste mannen betekent dat geld geven.

Mannen kunnen heel geil worden van een norse onvolwassen puberige meid, zolang ze er maar niet echt te jong uitziet. Als je maar je gedraagt alsof je schijt hebt aan alles, en mokkig en pruilerig doet, dan komen ze soms letterlijk in hun broek. Het is iets wat ik wel heb gebruikt, maar ik heb het nooit begrepen tot W het aan me uitlegde. Helaas was ik er toen al wel te oud voor om er wat mee te kunnen!

Zij vertelde me dat mannen dat gedrag wel kennen van toen ze nog schooljongens waren, en de meiden om hen heen ook hormonen kregen. Dat snappen ze dus wel dat er iets seksueels aanzit. Mannen houden er ook van om een meid op een positieve manier een lesje te leren, maar bij een gewone vrouw hebben ze geen goeie manier om dat te doen. Maar iedereen vindt een onvolwassen puber irritant, en dan hebben ze een positieve manier. Ik denk dat ze gelijk heeft. Nou ja, ze vertelde wel meer maar dit is de samenvatting.

Als je het werk gaat doen, ontdek je al meteen dat mannen vanalles geloven wat je ze maar vertelt. Voor jonge meiden is dat heel makkelijk om te manipuleren. Als bakvis is het toch al verhaaltjes ophangen, en nu betalen ze je er ook nog extra voor! Ik ben gelukkig nietzover gegaan, maar ik heb voor ik ook maar ging studeren al wel een hoop fantasieverhalen aan leraren enzo verteld om maar geen slecht cijfer te krijgen. De waterkraan kon ik zó openzetten. Dat is wel jammer dat ik dat niet meer kan.

Het idee, dat we allemaal aan de pooiers en de loverboys vastzitten, is ook zó makkelijk. Het is heel veel gedoe om een vent zich aan je regels te laten houden, vooral als je een jong ding bent. Je kan uitleggen wat je wil, maar ze luisteren niet. Dan moet je de heks of de strenge juf gaan zijn als ze in discussie willen over je regels. Je komt over als iemand die niet ècht een geile slet is, die gek is op hem.

Dan is het makkelijk om je been om hem heen te slaan, je tieten tegen zijn kin te drukken, met je nagels in zijn nek te kietelen, en in zijn oor te fluisteren dat je ècht maar wàt graag hem zonder condoom in je kont zou willen, maar dat je pooier dat niet wil hebben, en die wéét het meteen als het gebeurt, en die is súpergevaarlijk. Dan krijg je slaag van hem, en dat wil de klant toch niet op zijn geweten hebben? En zo is het voor alle regels of dingen die je niet wil.

Je kan niet buiten het werk eens vrijblijvend wat gaan drinken, je pooier wil dat niet. Je kan niet hem je privé-telefoonnummer geven, want dan ziet je pooier misschien dat hij gebeld heeft. Je mag niet meer dan een glaasje drinken, je pooier wordt boos als je dronken wordt. Je kan niet MSN'en, cammen of frienden op Facebook, dat wil je pooier niet hebben. Je hoeft niet eens pooier te zeggen, als je het over je vriend hebt denken ze dat er zelf wel bij.

Klanten manipuleren is één ding. Daar komen ze voor, voor de illusie en om eens lekker in die fantasie te duiken. Maar we hebben zo wel indrukken achtergelaten bij de klanten. Die indrukken, die gaan zich verspreiden. En ik was ècht niet de enige die zo deed, het is alleen maar meer de gewone manier geworden. Dat doen heel veel meiden, en ik ben netzo schuldig. Die indrukken hebben bijgedragen aan het belachelijke idee dat er nu leeft over de prostitutie.

Ik heb dus boter op mijn hoofd. Ik heb nu mijn leven wel gebeterd, maar ik heb met mijn klantjes manipuleren wel bijgedragen aan het verkeerde beeld. Ik probeer het nu met mijn blog wel recht te zetten, maar ik heb zelf dus óók schuld. Ik kan niet ongedaan maken dat ik het verkeerd heb gedaan, maar ik roep mijn collegaatjes wel op om er ook zelf eens over na te denken.

Het spijt me. Ik ben er gelukkig mee opgehouden, maar ik ben zelf ook een stukje van het probleem geweest.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo is het werk nou eenmaal. Het hoort erbij. Dat die mannen dat serieus nemen, toch hun probleem?

Anoniem zei

Goede analyse!
Heb je, gezien je denk- en schrijfniveau, er wel eens aan gedacht je blogs om te werken tot een boek? Het zou een aanwinst betekenen omdat de meeste boeken over prostitutie en prostitutiewerksters óf zielig óf hilarisch van toonzettinmg zijn.
Eric

Anoniem zei

Komt bij heel veel werk voor. Overheden horen dat te weten.

Bij ons hadden de kroegen eerst vrije sluitingstijden. Maar dat betekende met schoonmaken erbij dat ze wel tot 9.00 uur 's ochtends bezig waren. Dat terwijl de omzet in die late uren eigenlijk toch tegenviel. Dus vroegen ze ons als gemeente of we niet een uiterste sluitingstijd konden instellen. Dus regelden wij bij verordening dat na 3.00 uur er niemand meer de kroeg of disco in mag. En wat hoor je vervolgens aan de deur na drie uur...? "Ja, die gemeente... we mogen nooit wat... door hun mogen we je na drie uur niet meer binnen laten..."

Kortom. Het is inderdaad makkelijker op zo'n moment als je kan zeggen dat een ander gezag dat zo heeft geregeld dat iets niet mag. En dat jij er dus niets aan kan doen. Zeker als je zelf in een kwetsbare positie zit, waarin je je juist dienstbaar wil opstellen.

Anoniem zei

"Je wentelt je makkelijk in die tragische rol hoor. Het voelt alsof je heel filosofisch bent, en je kan je lekker een echte overlever voelen. Zelfs als je het niet tegen de klanten doet is het lekker, en dat weet ik heel goed. Lekker vinden dat je aan de rauwe zelfkant van de samenleving zit is een kick, zolang het maar niet ècht wordt. Daarna is de lol er wel af. Dan moet je volwassen worden, en dat onvolwassene gaat dan eerder in de weg zitten."

haha... je psychologische inzicht in dingen is vaak echt fenomenaal.

Ik ben dan geen hoer maar ik weet precies wat je bedoelt. Je blog heeft me al heel veel opgeleverd sinds ik hier ben begonnen met lezen.

Ik moet die knoop is door gaan hakken.

Bedankt, schat.

greetz, Ⓐ

Serena zei

Shame on me.. Volgens mij heeft iédere hoer zo weleens een man bespeeld.

'o lieverd, ik had zo graag nog iets langer dan de afgesproken tijd willen blijven! Maar je weet dat ik het bij iemand moet afgeven anders kom ik in de problemen... En tijd/geld rekenen kunnen ze ook... Dus...? Bijbetalen of afscheid nemen...?'

Ik heb me een tijdje geleden al voorgenomen het niet meer te doen! En dat werkt prima.

Maar je blijft merken dat mannen liever de leugen geloven. Dat vinden ze namelijk veel geiler klinken. 'Kijk haar eens in dat slechte milieu zitten, ik ga lekker naar huis'.

Niemand weet, niemand weet, dat ik na mn boeking lekker in mn joggingpak op de bank chill en mn huis schoonmaak ;)
My life is só dangerous and exciting XD


@ anoniem 6 mei 2013 05:31
De klanten moeten geloven wat ze willen, zolang vooral de overheid maar objectief blijft kijken. Maar klanten die je willen redden.. Die zijn levensgevaarlijk.

@ anoniem 6 mei 2013 05:35
Of ze zijn gewoon compleet uit de duim gezogen als het boek van die ene vent: Valérie Lempereur.
Ik stel voor dat iedereen zijn versie van achter het raam op de wallen ritueel verbrand. Burn the bitch!

Is er geen uitgever die stiekem meeleest op dit blog en het belang van privacy respecteert? Een boek zou leuk zijn! En met n beetje marketing scoor je net zo hoog als Maria Mosterd of valerie lempereur. Alleen 1 verschil: Het jouwe is non-fictie! :)

Anoniem zei

Zalig stukje, maar geldt echt wel alleen voor professionals. Ik heb nog nooit een amateur gehad die dat verhaaltje ophing. Het is altijd gewoon een leuke deal, geld voor seks, en content dat we beiden zijn :-)).

Serena zei

@ anoniem 7 mei 2013 07:23
Ik weet uit een hele betrouwbare bron (kuchkuch ikzelf onder andere) dat júist in de amateur branche die verhalen worden opgehangen.

En als hoer moét je soms wel een verhaaltje ophangen hoor ;) hoort bij je privacy.

Maar je hebt duidelijk veel lol tijdens je afspraken! Veel plezier!

Unknown zei

"Die indrukken hebben bijgedragen aan het belachelijke idee dat er nu leeft over de prostitutie": Blijven over de patserig en duur doende pooiers (de enigen die dat mogen zijn de prostituee's zelf) die daarmee demonstreren dat ze van neukgeld leven, die moeten ze verbranden, nu direct.
Co.

Donkey zei

Maar Zondares, je erkent toch wel het bestaan van de afpersende pooier? Die zijn er dus wel echt. Dus als prostituees zeggen dat ze worden afgeperst dan kan dit toch wel waar zijn?

In die zin zijn er prostituees met een pooier: de afperser.

Serena zei

@ 8 mei 2013 05:15
Als jij niet wat beter uitkijkt, steekt de Heere joúw huis wel in de fik. Karma, kutkind. Begrijp je? Vast niet. Achterlijke gladiool.

@ Donkey
Natúúrlijk vind er afpersing plaats in de prostitutie! Maar dat gebeurt ook bij de overheid, drugshandel, banken, je bakker op de hoek. Ga zo maar door.

Er zijn genoeg mensen die met afpersing te maken hebben! En ik ben ervan overtuígd dat er meer mensen buiten de prostitutie worden afgeperst, dan dat ze in de branche zitten!

Zondares heeft er al eerder iets over gezegd en nou begin je gewoon opnieuw? Hou je zo van de rewind button, dat ie iedere keer opnieuw ingedrukt moet worden?

Alleen bij prostitutie durven we minder snel naar buiten te komen. We worden, onder andere door mensen als jij, al bij voorbaat gecriminaliseerd. Dat we worden afgeperst is toch gewoon 'onze keuze'?

Wij en onze omgeving worden gedemoniseerd. Wat we ook doen: we zijn bij voorbaat al slecht. Maar zoals ik al eerder zei: Karma is a bitch. And she will strike 3 times :)

Anoniem zei

Denk je nou echt omdat er anoniem bij je post staat dat ik niet met een beetje handigheid precies kan zien waar je zit? JE ZIT NOG LEKKER IN DE BUURT OOK ZO TE ZIEN! :)

dacht je dat je grappig was achter je computertje pipo? Ik breek je klauwen dr af kneus.

.........

Nee hoor, geintje. Ik wou gewoon ook ff lollig doen.

xoxoxoxo



Anoniem zei

Ja, van je paard gevallen. Komen er nu ook geen blogjes meer over het nieuws? Je kan je beter houden bij geile verhaaltjes. Doe normaal.

Richard zei

Of ze je geloven of niet is niet zo belangrijk. Probleem is, dat wel geloven tot actie kan leiden waar prostituees de gevolgen van ondervinden. Vooral als beleidsbepalers die verhalen geloven. Dat je geil wordt van zulke verhalen vind ik opmerkelijk, al kan ik me er wel iets bij voorstellen. Maar als je ze echt gelooft en toch seks hebt en ook terugkomt voor seks, dat is voor mij ronduit bizar. Want seks tegen je ziin is in feite verkrachting toch? Ikzelf zou zo'n klant zijn die je dan kwijt bent en misschien wil ik je dan wel helpen, eventueel met geld, dat wel, maar dan moet er ook actie volgen. Voorheen zou ik waarschijnlijk de politie erbij hebben gehaald en naar ik nu weet zou dat heel vervelend voor je zijn ipv goed.

Als je regels doorneemt en daarbij door laat schemeren dat het is vanwege een vriend vind ik dat persoonlijk een afknapper. Helemaal als je bang lijkt te zijn voor hem. Lijkt me overigens dat als je echt een vriend hebt (en geen pooier) dat die ook echt niet blij zou zijn als je buiten het werk om met klanten afspreekt. Verder, ach, de dame is de baas dus zij geeft aan wat ze aanbiedt en wat de grenzen zijn. Kwestie van respect.

Misschien een idee voor klanten om de prostituee te testen. Vraag haar om iets wat ze af zal slaan en als ze begint over een "vriend" dan weet je dat ze waarschijnlijk liegt. Goed dat jullie dat niet meer doen!

Serena, it's about time the bitch strikes me!

Richard

Puttana zei

Je hebt lef, Zon. En je hebt het al vele keren goed gemaakt door all dat work in je blog.

Anoniem zei

Dat soort bedreigingen gaat echt veel te ver. Zondares, hier moet je aangifte van doen! Je bent Wilders niet, maar voor zo'n doodsbedreiging kan je hem op laten pakken!