maandag 14 juli 2014

Antwoord op: Klanten zijn triest

Het is niet echt een argument tegen de prostitutie, maar het wordt zó makkelijk geloofd, en zóveel gebruikt om sfeer te maken over ons, dat ik er toch eens een antwoordstukje over moet schrijven. Het draagt bij van het beeld van het meisje dat hier nooit echt vrijwillig voor gekozen kan hebben. En ookal is het eigenlijk geen argument dat je kan gebruiken om iets mee te bewijzen, je moet het toch even ontkrachten.

Je vindt het in allemaal vormen, vooral door de bijvoeglijke naamwoorden die bij de klanten worden gebruikt. De toon als mensen over klanten praten is vaak nòg neerbuigender dan over de hoeren. En dat is nogal wat. En erg onterecht ook. Klanten worden meestal gewoon afgekeurd, en soms afgebeeld op een nogal overdreven manier.

Ze zeggen dat klanten eenzame, trieste kerels zijn, die te lelijk, te dom of te bot zijn om een "echte" vrouw te kunnen krijgen. Of het zijn vieze vreemdgangers die niet hun vrouw durven te vragen om seks. Of het zijn pedofielen, verkrachters, perverselingen, of mannen die een "jong blaadje" willen. Die laatste is vooral een stokpaardje van feministen, daar zit volgens mij nog wel wat achter.

Het is allemaal niet waar. Klanten zijn niet zo.

Als je wil weten hoe een klant eruitziet, hoef je alleen maar naar je buurman te kijken. De meeste klanten zijn hele gewone mannen. Ik krijg ze van jong tot oud, en van simpel tot superintelligent, gehandicapten, sporters, BN'ers, maar vooral de gewoonste mannen die je je kan voorstellen. Er is geen type dat naar de hoeren gaat. Er zijn misschien kleine groepen die je kan zeggen dat die níét gaan, maar eerlijk gezegd komen die vooral mìnder.

Ik heb het ookwel gehad. Toen ik begon verwachtte ik allemaal ruwe kerels te krijgen, grote harige smoezelige kerels van middelbare leeftijd die wel even hun dingetje kwamen doen. Dat bleek gewoon een hele kleine minderheid te zijn, naast al die gewone, saaie kerels. Die helemáál niet saai blijken te zijn als ze de kàns maareens krijgen. De klanten die ik krijg zijn zo verschillend als de mannen die er in Nederland verschillend zijn.

Maar het is niet zo dat ik een doorsnee van de Nederlandse mannen krijg. Er zijn een aantal dingen die klanten veelmeer hebben dan je gemiddeld zou verwachten. Ten eerste natuurlijk de mannen die het kunnen betalen. Maar je ziet ook veelmeer de nètte mannen. Die het logisch vinden om te betalen voor diensten. Die je op prijs stellen. Die je regels willen respecteren.

Klanten zijn netter, en hebben het beter met je voor, dan de gemiddelde man op de straat. Ze vinden het prettiger om jou te betalen en wèlkom te zijn, dan om vrouwen te gaan opscharrelen voor een seksdate. Prostitutie trekt mannen aan die graag de prijs betalen voor wat ze willen, inplaatsvan te kijken wat ze kunnen grijpen. Het trekt mannen aan die graag duidelijk en ondubbelzinnig overeenkomen wat er gebeurt.

Ik heb gemerkt dat de grote groep klanten vooral uitsteekt op één manier, en dat is dat ze hun verantwoordelijkheden nemen. Het zijn de mannen die mensen niet lastig willen vallen met hun sores, het zijn de mannen die graag een eerlijke prijs betalen, het zijn de mannen die niet mensen gaan gallen of bedriegen om hun zin te krijgen. Het zijn de mannen met een bepaalde soort eergevoel, die bij me komen.

Het zijn juist niet de scheveschaatsrijders. Het zijn mannen die het juist belangrijk vinden dat hun uitspattingen niet hun relatieleven aantasten. Het zijn juist de mannen die zeker willen weten dat hun uitje geen scherven maakt. Ja, de meeste zijn gebonden, en volgens het relatiedenken is vreemdgaan dan verschrìkkelijk, maar mensen gaan vreemd. En zoals de Schrift al voorschrijft, dan kan je het best naar een hoer gaan.

Je komt maar heel weinig mannen tegen die iets wanhopigs of iets triests hebben. Voor die mannen zijn we er óók, en het is goed dat die ook terechtkunnen, maar ze zijn echt maar een heel klein deel van de klanten. We zien juist veelmeer de mannen die het goed in de hand hebben. Die hebben natuurlijk gewoon het geld, maar ze hebben ook het zelfvertrouwen om een beetje over de publieke opinie heen te kunnen kijken.

De klanten zijn niet vies, niet lelijk, niet onaantrekkelijk, niet gestoord, niet dom, niet sociaal onaangepast, niet asociaal, niet ongeïnteresseerd, niet meedogenloos, niet gemeen, niet hedonistisch, niet crimineel. Je hebt ze er allemaal wel bijzitten, maar heel erg weinig. Ze hebben geen psychische problemen. Ze zijn juist opgeruimder dan andere mannen. En ze zijn ooknog minder slecht in bed.

Ik heb liever de gemiddelde klant dan de gemiddelde man op de straat. Ookal is er nogzoveel verschil tussen de klanten, en ookal kan je àlles tegenkomen als klant, de nette mannen kom je gewoon het meest tegen. Ookal moet ik me nog zo goed beveiligen tegen de gekken en criminelen die geleerd worden dat hoertjes makkelijke prooien zijn, ik hoef me niet druk te maken over of mijn klanten me wat aan zullen doen. Die zijn netter.

Wie is netter, de klant die bij de bakker zijn brood koopt, of de man die een boterham schooiert bij de buren? Wie is netter, de vrouw die een aannemer haar huis laat opknappen, of de vrouw die een man versiert voor dat werk en hem daarna dumpt? Welke van die twee zou je liever als vriend hebben? We moeten ophouden om de klanten zo lelijk te bekijken, want ze zijn meer waard dan dat. En er zijn meer mannen ook klant dan je denkt.

16 opmerkingen:

Vera zei

Zondares heeft een bredere horizon dan ik. Ik ben slechts de vrouw van een hoerenloper en in statistiektermen heet dat N=1. Mijn man heeft heel lang heel veel hoeren bezocht. Hij is daar voor onze relatie startte mee begonnen en na 10 jaar kwam ik er pas achter. Deze ontdekking was voor hem genoeg om met het hele hoerenlopen te stoppen. Ik heb heel lang aan mezelf getwijfeld, of ik hem wel genoeg te bieden had enz. En na drie bevallingen was mijn lichaam natuurlijk ook niet meer zo strak. Voor hem was het hoerenlopen een "gewoonte" geworden. Hij dacht er nooit over na, net zoals je achteloos een zak drop leeg eet. Hij vond het vreselijk dat hij het gedaan had en schaamde zich er erg voor. Mijn man is een nette man en hij deed hier niemand kwaad me (behalve mij dan). Ondanks dat ik het goed zou vinden dat hij hoeren bezoekt, wil hij het zelf absoluut niet meer. Hij is begonnen uit eenzaamheid en vanwege de gewoontevorming (vergelijk met roken, drinken) kon hij er niet mee stoppen. Hij deed het veelvuldig, maar het gaf hem toch geen voldoening. Net zoiets als een zak drop achter elkaar leeg eten. Geeft het werkelijk voldoening?

Unknown zei

Zondares, als klant zijnde (ben 24 jaar) doet deze tekst me erg veel goed.

Frankn71 zei

Da's wel heel lief van je, zonnie. Ik zou je er bijna een kus voor gegeven hebben maar ja,, je zoent niet he?

Als ik ooit toch een keer (uiteraard betaald) vreemdga, hoop ik dat ze net zo'n nette vrouw is als jij.

Groetjes,

F.

Felicia Anna zei

I completely agree with this. Also when I first started and I got my first customers, I saw how big the difference was between what you hear or think about clients and the reality.
Indeed, most clients are very regular people, who usually have much more respect for us, then let's say politicians, or like Zondares writes, normal people.

The idea people have who try to create this negative image about clients, plays into the card that nobody wants to have sex with these kind of men, and that therefore prostitutes must be forced. It's a way for people to 'prove' that prostitution is something women do against their will, because the clients are despicable men.

But like Zondares wrote, this is completely not the case. The customers are really just regular people, with a good heart, honest and indeed with a sense of honor.
They'd rather visit a prostitute and pay a fair price for it, then bug someone else with their 'problems'.

A very good article that I completely agree with!

Felicia Anna zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Goed stukje. Volgens mij sla je de spijker op z'n kop. Zelf ga ik al jaren naar prostituees, maar ik ben niet vies, niet wanhopig, niet kansloos bij 'normale' vrouwen en (volgens mijn eigen, bescheiden mening) ook zeker niet lelijk. Overigens, ik ben single, voor zover dat ertoe doet.

Ik ben respectvol naar de meiden die (voor geld) het bed met mij delen en ik voel me er echt veel prettiger bij om voor seks te betalen dan dat ik in de een of andere smoezelige kroeg moet trachten iemand op te pikken voor de nacht.
Een vaste relatie? Nee, bedankt. Daarvoor ben ik niet in de wieg gelegd. O ja, ik heb het geprobeerd hoor, maar na verloop van tijd voelde het toch altijd weer als een veel te strak keurslijf. Altijd maar rekening houden met die ander, ik kan het niet, ik ben er niet goed in...
Eigenlijk is hoerenlopen voor mij een logische keuze. Het geeft me de vrijheid waar ik naar verlang, en dan bedoel ik echt niet alleen seksueel, maar met alles.

Voor zover ik kan zien zijn (de meeste) klanten van prostituees helemaal geen sneue types! Dat is zo'n misvatting! Betaalde seks is voor de meeste klanten niet 'een laatste redmiddel' of zo, het is veel vaker een bewuste keuze.

Zelf bezoek ik prostituees omdat ik geen zin heb in dat onzekere versiergedoe. Betaalde seks past veel beter bij me. Ik schaam me er ook niet meer voor!! Seks met prostituees betekent voor mij gemak, duidelijkheid, verzekerd zijn van seks als ik er behoefte aan heb, waar voor mijn geld en zeker ook een lekkere, spannende wip! Hoerenlopen is voor mij ook geen 'tweede keus', het is iets dat ik doe omdat ik het heerlijk vind en omdat het goed bij mijn lifestyle past.
En gelukkig heb ik er het geld voor.

Mooi, zondares, dat jij een lans breekt voor de mannen die ervoor hebben gekozen om voor seks te betalen. Prostitutieklanten zijn de laatste tijd steeds vaker in het verdomhoekje gekomen. Dat is niet terecht. Met betaalde seks is in principe niks mis. Ik hoop dan ook dat er wat meer begrip komt voor zowel prostituees als voor de mannen die er hun genot halen.

Een allesbehalve trieste, vaste klant

Unknown zei

Ik denk dat de rechten voor mensen die in deze branche werken versterkt moeten worden, omdat de kans op misbruik nu te groot is. Vorig jaar sprak ik voor het eerst met sekswerkers, klanten, boekhouders, beveiligers en exploitanten. Wat me meteen opviel was dat de branche niet zozeer om seks, maar om spanning, aandacht en een goed gevoel gaat. Er wordt meestal een fatsoenlijke prijs betaald en er worden duidelijke afspraken gemaakt. Met de aandacht op enkele slachtoffers lijkt het nu een heksenjacht te gaan worden.
http://www.freyazandpad.nl

Serena zei

Klanten zijn dus geen nare/rare/lelijke/vreemde (etc. etc.) mannen.
Toch zien heel veel klanten zichzelf als 'een uitzondering'. Op meerdere gebieden, niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel. Iedere klant is ook uniek op zijn eigen manier, en klanten hebben vaak net zoveel overeenkomsten als verschillen. Ik baal ervan als klanten naar mij uitspreken dat ze 'toch echt niet zoals andere klanten zijn'.

Niet omdat ik ze niet speciaal of bijzonder vind, maar omdat ze hun eigen 'lotgenoten' zo te kakken zetten. Nergens voor nodig.
Denk daar bij na, lieve klanten, we hebben jullie in álle soorten en maten. Als je daarvan zou (willen) verschillen, moet je een zespotige aliën (of zoiets) zijn! ;)

@Vera
Dat moet naar zijn, erachter komen. En dat ook nog met kids. Als hij het je vanaf het begin eerlijk had verteld, had je er dan achter gestaan denk je, of waren jullie er misschien met praten uitgekomen?

Of het voeldoening geeft.. Voor mijn klanten hoop ik dat zeker!
Voor mij is het mijn werk, en ik ben tevreden als dat goed gelukt is. Het overgrote deel van de klanten, heb ik het ook erg naar mijn zin mee.
Maar ik zal nooit de plaats van 'vrouw' of 'echte vriendin' in kunnen nemen. Ik weet waar ik sta voor de getrouwde, de LATter of samenwonende klant, en dat is niet op plaats 1.
Als ik eerlijk ben heb ik liever dat mijn vriend een goede professionele hoer zoekt, dan dat ie een of ander smoezelig halfdronken meisje oppikt in het uitgaansleven. De intenties van de hoer zijn duidelijk; dienst verlenen. Die van de discotheekslet, moet je nog maar afwachten.

@Ik sta met beide voeten in de maatschappij van NU
Interessante uiteenzetting. Kan niet zeggen het ermee eens te zijn, maar ik vond het interessant.

@Een allesbehalve trieste, vaste klant
Jij bent het soort klant waar ik graag mee mag werken.

@ Anoniem15 juli 2014 00:55
Klopt, je bent een klant en dus ben je on-topic als je je verhaal en ervaringen over het onderwerp wilt delen.
Een heel verhaal over jouw favo hoertje boeit echter niemand en draagt hier niets bij, is dus zeker niet on-topic.
Het interesseert mij namelijk geen zak of zij een fiets, pet, paard of een politieagent wil ;) Dat had ik allemaal niet willen lezen, en draagt niets nuttigs bij, je hebt 2 minuten van mijn kostbare tijd verneukt én het blog vervuild. Kijk maar even naar de titel van het blog, misschien komt de boodschap dan over.
PS: Trouwens, JIJ HEBT JE/EEN HOER HELEMAAL NIETS OP TE DRAGEN, en wie denk je wel niet dat je bent dat te kunnen doen?

Anoniem zei

@ 15 juli 15:57

Ik ga helemaal niet naar een algemeen verhaal. Het is juist concordant. Jouw argumentatie is puur gebaseerd op het Oude Testament. Maar Spreuken 6:26 is een aanklacht tegen hoererij.

Zie ook: scripture4all.org

Anoniem zei

Een pakkende beschrijving van een groep mensen waar jij van weet hoe die is samengesteld, maar waar wij slechts archetypische beelden bij hebben. Ik vond het erg verhelderend. Misschien is het niet eens bedoeld, maar het toont ook jouw toewijding aan je clientele, en aan je werk. Interessant gevonden. Ik ben benieuwd naar de rest van je oeuvre, en ik zal je website in mijn favorieten opslaan om later eens rustig te bekijken.

De reacties hebben mijns inziens weinig met de stof van je artikel te maken. Jammer dat zo een inhoudelijke discussie op het onderwerp niet mogelijk is.

Anoniem zei

Ik zit al 40 jaar achter een computer 5 dagen per week stompzinnige informatie in te typen.

Kom mij dan redden en financier mijn laatste 7 jaar.

(-:

!Lang niet elke hoer wil gered worden! In ieder geval niet meer of minder dan een kantoorslaaf.

Nico zei

@ concordante anoniem van 16 juli 2014 01:56:

Als ik je eerste link, Schriftwoord, volg, kom ik uit bij een zoekscherm. Als ik daar "Spreuken 6.26" opgeef, kom ik uit bij 1 Petrus 1...

Ik denk niet dat we hetzelfde verstaan onder een begrip als "concordant"...

Tsja, een link posten en een tekst begrijpen - het is niet iedereen weggelegd...

Anoniem zei

Nico, blijf vooral comments schrijven. Ik word altijd slimmer van jouw comments. Wat een grappige link!

Dank je wel.

De hoeren waar ik geregeld mee communiceer over van alles en nog wat schrijven ook altijd zo raar Engels. Nu kan ik ze eens 'terugplagen'. (-:

Anoniem zei

Wauw jij hebt geen zelfrespect

Anoniem zei

Ben niet eens met je blog zondares
Mannen die naar de hoeren gaan,mankeren altijd iets.
-of te lelijk
-of te perverse fantasieen
-of te verlegen
-of een vreemdganger(van een dikke vrouw waarmee hij niet meer op straat durft kan ook scheiden)
Laten we maar eerlijk zijn een knappe vent die naar de hoeren gaat is ook geen zuivere koffie.hij is waarschijnlijk te arrogant in het echte leven of een egotripper.
De smoesje van ik "werk te veel en geen tijd "is ongeveer zelfde als een man die vreemd wilt gaan en zegt " ik ben getrouwd maar we hebben eigenlijk niks meer met elkaar".

Of met een babyzitje in de auto en de man binnen bij een hoer?sorry ik vind ze toch wel viespeuken.
Ff zonder beflapje bij een hoer en naar huis met een keelgonorroe,en zijn kind en vrouw zoenen.




Anoniem zei

Dankjewel voor je compliment naar ons toe zonnetje

Ik heb verschillende redenen om naar een prostituee te gaan. Wat 9 jaar geleden begon als een ontmaagding omdat meisjes versieren in clubs en op school enzo niet lukte (en door kieskeurigheid en het relatiedenken) is het nu echt een hobby geworden. Bij de prostituees kan ik tenminste altijd terecht. Ik voel me een echte man bij een goede prostituee. Ik kwets er niemand mee en het is netter dan iemand oppikken. Prostituees doen het altijd veilig en de GGD checkt ze op soa's. Bij een goede prostituee voel ik mij in de watten gelegd. Ik zie sekswerk daarom ook als zorg. Door mijn lichte vorm van autisme ben ik eerlijk gezegd wel op prostituees aangewezen. Ik heb nog nooit onbetaalde seks gehad en nog nooit een vriendinnetje. Ik ben niet goed in verliefd zijn en in vrouwen versieren. De meisjes die ik wel zou kunnen krijgen liggen mij niet. Daarom is prostitutie ook goed voor mij. Ik kan kiezen wie ik wil ipv dat ik het moet doen met wie ik kan krijgen. Bij prostituees loop je ook nooit een blauwtje. Alhoewel sommige dames ook nee kunnen zeggen en die nee respecteer ik dan ook.